SPOT-leden aan het woord in Nieuwsuur over vertraging vaccinatie in kleine instellingen

door | mrt 12, 2021 | Algemeen, Thuiszorg, Vereniging, Woonzorg

Op 11 maart jl. kwamen SPOT-bestuurslid Andrea Reidsma en SPOT-lid Tessa Corduwener van zorgvilla Berckendael aan het woord in de uitzending van Nieuwsuur over de vertraging in het vaccineren van cliënten in kleine instellingen.

Veel bewoners van kleinschalige woonzorginstellingen waar de huisarts hoofdbehandelaar is zijn nog steeds niet gevaccineerd, ondanks de start van vaccinatie in januari.

Begin dit jaar ontstond onrust over de vaccinatiestrategie van het ministerie van VWS. Woonzorginstellingen waar de huisarts hoofdbehandelaar is leken buiten de boot te gaan vallen en de situatie ontstond dat de ene cliënt in een zorginstelling wel in aanmerking kwam voor een vaccin en een andere cliënt in diezelfde zorginstelling, met dezelfde zorgvraag en woonsituatie, niet. Voor kleinschalige woonzorginstellingen was het onbegrijpelijk dat niet in één keer alle cliënten konden worden gevaccineerd, zeker omdat hun zorgverleners al bevoegd zijn om zelf te vaccineren.

“We zijn al vanaf begin januari bezig en het is nu begin maart. We zijn blij dat de huisartsenpost dit doet, maar het heeft ruim twee maanden geduurd. En feitelijk waren de vaccins half december al in het land. Ik vind het moeilijk om te begrijpen waarom het een kwartaal duurt om de vaccins hier toe te dienen”, zegt SPOT-lid Tessa Corduwener van zorgvilla Berckendael.

Andrea Reidsma, bestuurslid SPOT, herkent de problemen. “Er zijn nog steeds instellingen die niet eens weten wanneer er gevaccineerd wordt.” Volgens Reidsma is het beleid niet zonder gevolgen geweest. “Het heeft tot onnodige vertraging geleid en je ziet uitbraken ontstaan in een periode waarin we ook hadden kunnen vaccineren. Dat had niet gehoeven.”

De volledige uitzending kunt u hier bekijken [vanaf 1:45]. Lees ook het volledige artikel op nos.nl.