Over thuiszorg

Als u thuis hulp of begeleiding nodig heeft dan kunt u mogelijk zorg bij u thuis krijgen. Afhankelijk van uw situatie kan het gaan om persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding in het dagelijks leven en om huishoudelijke hulp.

Verzorging en verpleging: u heeft bijvoorbeeld hulp nodig bij het douchen, bij het opstaan uit bed, bij het eten, verzorging van een wond of het toedienen van injecties;
Begeleiding in het dagelijks leven: u heeft hulp nodig bij praktische vaardigheden en sociale redzaamheid.
Huishoudelijke hulp: bijvoorbeeld bij het schoonmaken, opruimen, koken en de was doen.

Er zijn verschillende wetten die de zorg en ondersteuning bij u thuis regelen. De meeste zorg thuis ontvangt u op grond van de Zorgverzekeringswet (Zvw) terwijl begeleiding en (huishoudelijke) ondersteuning via de gemeente op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) wordt geleverd.

U kunt de zorg als volgt aanvragen:

huishoudelijke hulp: bij uw gemeente (Wmo-ondersteuning);
begeleiding bij persoonlijke verzorging (als dit nodig is vanwege psychische problemen, een verstandelijke beperking of een zintuiglijke beperking): bij uw gemeente (Wmo-ondersteuning);
begeleiding in het dagelijks leven: bij uw gemeente (Wmo-ondersteuning);
verpleging en persoonlijke zorg (bij lichamelijke ziekte of beperking en bij dementie): wijkverpleegkundige van de thuiszorginstelling.

Eigen bijdrage

Voor de meeste vormen van zorg betaalt u een eigen bijdrage. Verpleging en verzorging thuis (wijkverpleging) is onderdeel van het basispakket van uw zorgverzekering. Er geldt geen eigen risico voor. De wijkverpleegkundige bekijkt samen met u en eventueel uw huisarts welke zorg u precies nodig heeft.

Leden van SPOT maken het verschil

De meeste leden van SPOT bieden naast de uit de Zvw, Wlz of Wmo gefinancierde zorg ook extra zorg of ondersteuning aan. U bepaalt dan zelf welke zorg u (extra) nodig heeft of wenst. Voor de mogelijkheden kunt u contact opnemen met een zorgaanbieder in uw regio.