Over thuiszorg

Als u thuis hulp of begeleiding nodig heeft dan kunt u mogelijk zorg bij u thuis krijgen. Afhankelijk van uw situatie kan het gaan om persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding in het dagelijks leven en om huishoudelijke hulp.

Verzorging en verpleging: u heeft bijvoorbeeld hulp nodig bij het douchen, bij het opstaan uit bed, bij het eten, verzorging van een wond of het toedienen van injecties;
Begeleiding in het dagelijks leven: u heeft hulp nodig bij praktische vaardigheden en sociale redzaamheid.
Huishoudelijke hulp: bijvoorbeeld bij het schoonmaken, opruimen, koken en de was doen.

Er zijn verschillende wetten die de zorg en ondersteuning bij u thuis regelen. De meeste zorg ontvangt u op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz) terwijl begeleiding en (huishoudelijke) ondersteuning via de gemeente in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) verloopt.

U kunt de zorg als volgt aanvragen:

huishoudelijke hulp: bij uw gemeente (Wmo-ondersteuning);
begeleiding bij persoonlijke verzorging (als dit nodig is vanwege psychische problemen, een verstandelijke beperking of een zintuiglijke beperking): bij uw gemeente (Wmo-ondersteuning);
begeleiding in het dagelijks leven: bij uw gemeente (Wmo-ondersteuning);
verpleging en persoonlijke zorg (bij lichamelijke ziekte of beperking en bij dementie): wijkverpleegkundige van de thuiszorginstelling.

Eigen bijdrage

Voor de meeste vormen van zorg betaalt u een eigen bijdrage. Verpleging en verzorging thuis (wijkverpleging) is onderdeel van het basispakket van uw zorgverzekering. Er geldt geen eigen risico voor. De wijkverpleegkundige bekijkt samen met u en eventueel uw huisarts welke zorg u precies nodig heeft.

Leden van SPOT maken het verschil

De meeste leden van SPOT bieden naast de uit de Wlz of Wmo gefinancierde zorg ook extra zorg of ondersteuning aan. U bepaalt dan zelf welke zorg u (extra) nodig heeft of wenst. Voor de mogelijkheden kunt u contact opnemen met een zorgaanbieder in uw regio.