Ontwikkelingen vaccinatie medewerkers en cliënten

door | feb 16, 2021 | Vereniging

De afgelopen weken is er door de vereniging veel aandacht besteed aan de ontwikkelingen op het gebied van vaccinatie van medewerkers en cliënten. Bestuursleden Jan Minartz en Andrea Reidsma hebben ondermeer in Nieuwsuur en 1Vandaag de verwarring over de vaccinatiestrategie bij cliënten en zorgverleners onder de aandacht gebracht. Enkele Kamerleden hebben op basis van input van SPOT en leden en een gezamenlijke brief van SPOT, Zorgthuisnl, de BvKZ en de Federatie Landbouw en Zorg een aantal keer Kamervragen aan de minister gesteld over het vaccinatiebeleid.

We vinden het begrijpelijk dat er op basis van onvoorziene ontwikkelingen zoals de opkomst van de Engelse variant van het virus soms wijziging van de vaccinatiestrategie moet plaatsvinden. Niettemin zijn we van mening dat de besluitvorming over de vaccinatiestrategie niet altijd even logisch, volledig of duidelijk is. Vooral bij zorgverleners in de wijkverpleging en Wmo is er veel onduidelijkheid over wanneer zij aan de beurt zijn voor vaccinatie en ook op het gebied van tijdige voorlichting aan huisartsen e.d. kunnen nog wel wat stappen worden gezet. Veel zorgaanbieders en zorgverleners voelen zich bovendien soms van het kastje naar de muur gestuurd, bijvoorbeeld door de GGD.

Door middel van periodieke updates informeren we de leden over de vaccinatie-ontwikkelingen. We hopen dat er spoedig een formele ‘go’ zal zijn voor het uitnodigen van zorgverleners in de wijk en Wmo.