Het commissiedebat over het persoonsgebonden budget (pgb) draaide om meerdere knelpunten en verbeterpunten die door Kamerleden en het kabinet werden besproken. Veel Kamerleden uitten zorgen over de ingewikkelde regels en te lage tarieven van het pgb, waardoor het voor cliënten lastig is om zelf passende zorg te organiseren. Er werd gepleit voor eerlijke en transparante tarieven en het gebruik van landelijke handreikingen om meer uniformiteit tussen zorgverleners en gemeenten te realiseren.
Het voorstel voor een centraal loket voor mensen met een levenslange of brede beperking werd besproken, met het doel om de toegang tot zorg eenvoudiger en overzichtelijker te maken. Ook kwam de wens naar voren om het aantal herindicaties voor mensen met een duidelijke levenslange beperking te verminderen of zelfs af te schaffen, zodat zij minder administratieve lasten ervaren.
De voortgang van het digitale systeem pgb 2.0 werd besproken; dit systeem moet het beheer van het pgb voor zowel budgethouders als zorgverleners vergemakkelijken. Daarnaast werd de mogelijke inzet van kunstmatige intelligentie benoemd als kans om de administratieve druk verder te verlagen, al zijn hier nog geen concrete plannen voor.
Fraude en misbruik van het pgb, met name door criminele netwerken en commerciële wooninitiatieven, was een belangrijk aandachtspunt. Er werd gezocht naar een balans tussen het aanpakken van misbruik en het beperken van de regeldruk voor eerlijke gebruikers. Specifiek bij wooninitiatieven zijn er zorgen over exploitatie door commerciële partijen, waarbij transparantie en toezicht centraal staan.
Het kabinet deed diverse toezeggingen. Zo worden de administratieve lasten aangepakt via werksessies met gemeenten, zorgverzekeraars, de SVB en belangenorganisaties, met concrete terugkoppeling aan de Kamer. Er start een pilot met centrale loketten voor zorgtoegang, die bij succes landelijk uitgerold wordt. Gemeenten worden gestimuleerd om landelijke handreikingen voor toereikende tarieven te hanteren, en er komt extra aandacht voor deze tarieven in bestuurlijk overleg. De Wlz-tarieven worden in 2025 geïndexeerd met 4,95%, maar er wordt erkend dat kleine wooninitiatieven onder druk staan.
Langdurige indicaties worden aangemoedigd voor mensen met levenslange beperkingen, en er volgt een brief over de uitvoering hiervan in de zorgverzekeringswet. Voor wooninitiatieven komt er een wetswijziging zodat zorgkantoren strengere eisen kunnen stellen, en er wordt gewerkt aan een transparantieregister en strengere wetgeving tegen misbruik door buitenlandse investeerders. Tot slot komt er een wettelijke basis voor een minimumloon bij informele zorg in de Wmo en Jeugdwet, waarbij de vergoeding beperkt wordt tot het sociaal netwerk om misbruik te voorkomen.
Al met al stond het debat in het teken van het verbeteren van de toegankelijkheid, eerlijkheid en uitvoerbaarheid van het pgb, met oog voor het verminderen van regeldruk, het voorkomen van misbruik en het waarborgen van passende zorg voor mensen die daar langdurig op aangewezen zijn.
Deze samenvatting is tot stand gekomen aan de hand van het verslag van lobbykantoor BPRA Public Affairs.