Reportage NRC in verpleeghuizen met bijdrage SPOT

door | dec 6, 2021 | Algemeen

In de verpleeghuizen komen weer veel besmettingen met het coronavirus voor, net als in de hele samenleving. Dankzij de vaccins is de situatie totaal anders dan in vorige golven. Met onder meer een bijdrage van Andrea Reidsma, bestuurslid SPOT, heeft NRC een reportage gepubliceerd over de ‘levensgrote verschillen’ met de eerste golf.

Het belangrijkste verschil met eerdere uitbraken is het ziekteverloop. De ouderen worden over het algemeen minder ziek dan een jaar geleden. Een tweede groot verschil met eerdere besmettingsgolven is dat mensen niet meer geïsoleerd worden.

In het artikel staat ook een verwijzing naar het onderzoek dat hoogleraar ouderengeneeskunde Cees Hertogh vorige week deelde. Hij deed dit onderzoek op verzoek van het OMT en ministerie van VWS. “We kunnen het aantal besmettingen en de overdracht daarvan met de extra boostervaccinatie helpen terugdringen. En in tweede instantie ook het risico op ernstige ziekte”, zegt Hertogh.

> Lees hier het hele artikel van het NRC