Jan Minartz in EenVandaag over onduidelijkheden vaccinatiestrategie voor wijkverpleging en Wmo

door | jan 12, 2021 | Thuiszorg, Vereniging

In de radio-uitzending van EenVandaag van maandag 11 januari jl. kwam Jan Minartz, voorzitter van Vereniging SPOT, uitgebreid aan het woord over de verwarring rondom de vaccinatiestrategie. Hierin lichtte hij met name de onduidelijkheid voor zorgaanbieders in de wijkverpleging en Wmo toe.

Niet alleen zorgverleners in de verpleeghuiszorg, die eerst aan de beurt zijn, hebben vaccinatie-afspraken gemaakt. Ook een deel van de medewerkers in de wijkverpleging en Wmo hebben de GGD al gebeld voor het maken van een afspraak.

De reden hiervoor is, dat in de brief van de minister van 4 januari jl. aan de Tweede Kamer de indruk wordt gewekt dat ook zorgverleners in de wijkverpleging en de Wmo een afspraak kunnen maken, ondanks dat de vaccinatiestrategie uitgaat van een eerste vaccinatieronde van uitsluitend zorgverleners in de verpleeghuiszorg. Daar kwamen later zorgverleners in de acute zorg bij.

Het lijkt erop dat door de GGD niet wordt gecontroleerd of de beller wel een zorgverlenende medewerker in een verpleeghuis is, of überhaupt een zorgverlener.

Luister hier de bijdrage van Jan terug (klik op ‘Gehele uitzending’, vanaf 0:35:00).

Lees ook het artikel op de website van EenVandaag.