Andrea Reidsma in Nieuwsuur: ‘Vaccinatievoordringers’ zorgen voor wachtlijsten verpleeghuispersoneel

door | jan 12, 2021 | Vereniging, Woonzorg

In de tv-uitzending van Nieuwsuur van maandag 11 januari jl. werd aandacht besteed aan het ‘voordringen’ bij het vaccineren. Volgens de vaccinatiestrategie van de minister zou het personeel in verpleeghuizen voorrang moeten krijgen. Dit gebeurt in de praktijk helaas niet, doordat medewerkers die eigenlijk nog niet aan de beurt zijn, toch van hun werkgever toestemming hebben gekregen om zich te laten inenten. Daardoor komen medewerkers van verpleeghuizen op een wachtlijst te staan.

Andrea Reidsma, bestuurslid van Vereniging SPOT, vertelt in deze uitzending hoe dit zorgwekkende probleem heeft kunnen ontstaan en wat de impact hiervan is op de verpleeghuizen. Er is veel onduidelijkheid door de communicatie rondom de vaccinatiestrategie. Op 4 januari ontvingen de zorginstellingen een standaardbrief van minister De Jonge met een oproep. Ook groepen, die later aan de beurt zijn, zouden alvast afspraken moeten inplannen. Andrea Reidsma: “Zo ontstond er verwarring.”

Bekijk het fragment van de uitzending van Nieuwsuur hier. Het betreft het tweede filmpje met als onderschrift ‘Voordringen bij de vaccinaties?’

Het volledige artikel kunt u lezen op de website van NOS Nieuwsuur.