Derde Masterclass Lobby voor Zorgaanbieders groot succes!

door | jun 17, 2020 | Vereniging

Op dinsdag 16 juni heeft SPOT exclusief voor haar leden voor de derde keer de Masterclass Lobby voor Zorgaanbieders georganiseerd. Ondanks het beperkte aantal fysieke plaatsen in verband met de anderhalvemeterregel was de masterclass een groot succes! Lobbydeskundige Erik van Venetië nam de deelnemers mee in zijn visie op effectief lobbyen, gaf praktische tips en tactische adviezen, die direct toe te passen zijn.

Met de tips en adviezen kregen de deelnemende bestuurders en beleidsmakers van thuis- en woonzorgorganisaties handvatten aangereikt over de juiste benadering van belangrijke relaties van zorgaanbieders, zoals gemeenten, verzekeraars en toezichthouders.

Onderwerpen die aan bod kwamen:

• Introductie: wat is lobbyen en wat kun je ermee?
  • Het formuleren van een lobbyboodschap, rekening houdend met het belang van de ander;
  • Een kort en bondig lobbyplan opzetten;
  • Het inzetten van sociale media voor het eigen lobbydoel;
  • Waar is de ontvanger van de lobby gevoelig voor? De werking van de gemeentelijke organisatie. Kansen en valkuilen in de lobbycontacten met toezichthouders, gemeenteambtenaren, wethouders en politici;
  • Bespreken van praktijkcasussen van de deelnemers;
  • Samenwerken in de lobby met stakeholders in de gemeente. Hoe pak je dat aan? Uitwisselen van ervaringen.

Over de trainer

Erik van Venetië is politicoloog en adviseert en traint bedrijven, overheden en brancheorganisaties op het gebied van lobby & public affairs, stakeholdermanagement en communicatiestrategie. Als public affairs associé is hij verbonden aan Berenschot. Ook is hij kerndocent in het Public Affairs programma van de Universiteit Leiden/Centre for Professional Learning. Erik schreef diverse boeken over lobby en communicatie.

Wilt u ook uw kennis blijven bijspijkeren?

SPOT vindt het delen van kennis belangrijk. Eén van de manieren waarop wij dit doen is door  regelmatig praktijkgerichte trainingen en masterclasses voor medewerkers, bestuurders en beleidsmakers in de woon- en thuiszorg te organiseren. Op de trainingskalender vindt u een actueel overzicht van ons aanbod.

Ook heeft SPOT een eigen Learning Management System (LMS) ontwikkeld. Via dat LMS kunnen medewerkers van leden een groot aanbod aan e-learning volgen en hun resultaten bijhouden.
Meer informatie over SPOT E-learning vindt u hier.

Lid worden van SPOT

Onze trainingen, masterclasses en e-learning kunnen alleen worden gevolgd door leden van SPOT. Wilt u meer weten over het lidmaatschap en de overige voordelen die dit biedt? Lees dan hier verder en profiteer van ons kennismakingsaanbod!