Zorgverzekeraar neemt steeds vaker plaats op de stoel van de wijkverpleegkundige

door | nov 1, 2020 | Thuiszorg, Vereniging

Steeds vaker krijgt Vereniging SPOT signalen dat zorgverzekeraars bij het beoordelen van de zorgvraag van een cliënt op de stoel van de wijkverpleegkundige (en/of huisarts) gaan zitten. In veel van die gevallen bepaalt een medewerker van de zorgverzekeraar vanachter een bureau dat de cliënt wel met minder zorg of ondersteuning toekan. Het blijft natuurlijk zeer opmerkelijk dat iemand zonder de cliënt gezien te hebben een oordeel kan hebben over de zorgvraag van die cliënt, waarbij afgeweken wordt van de bevindingen van een professionele beoordelaar.

Als onderdeel van een breder pakket aan communicatieactiviteiten hebben wij hierover een artikel laten maken, dat ingaat op de onwenselijkheid van deze situatie. Het artikel, getiteld “De indicatiepraktijk: Wijkverpleging onder druk en in de kou” belicht dit fenomeen vanaf verschillende klanten. De probleemstelling wordt opgetekend aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden van zorgaanbieders, cliënten en voorzien van een juridisch kader. Het is een toegankelijk artikel geworden dat op een tot de verbeelding sprekende manier de vinger op de zere plek legt.

Lees het artikel hier:  SPOT artikel – De indicatiepraktijk – Wijkverpleging onder druk en in de kou.