‘Wat is het heerlijk om het samen te doen’

door | jun 5, 2024 | Leden schrijven

De achterban van SPOT bestaat uit vernieuwers met een schat aan ervaring. Het zijn koplopers met een nuchtere en pragmatische kijk op de zorg. Bij SPOT-lid De Pastorie in Westwoud zijn ze in mei 2023 de ‘Denktank’ gestart, een initiatief waar ideeën en oplossingen worden gezocht voor de toekomst. Dit stuk is geschreven door Anita en Wendy, twee medewerkers van De Pastorie.

Wij, Anita en Wendy, werken al 30/40 jaar in de zorg. We hebben hier ooit voor gekozen omdat ‘zorgen’ in ons DNA zit. Momenteel zijn we werkzaam bij De Pastorie in Westwoud, een kleinschalige woonvorm voor tien kwetsbare ouderen. In mei 2023 is er binnen De Pastorie de Denktank gestart, een initiatief waar ideeën en oplossingen worden gezocht voor de toekomst. De vergrijzing neemt toe, maar tegelijkertijd neemt de motivatie voor de zorg af. De start van familie- en naastenparticipatie is één onderdeel van de Denktank.

Betrokken voelen

De voordeurbel gaat: “Goedemorgen, kom gezellig binnen. Hebben jullie trek in koffie?” Het is eruit voordat je er erg in hebt. We willen graag gastvrij zijn, maar we kunnen ook zeggen: “De koffie is net klaar, tap lekker een bakkie in.” We hebben echt onderschat hoe moeilijk het is om iemand die koffie zelf te laten inschenken in plaats van dat gelijk voor iemand te doen, en hoe moeilijk het is om gewoontes los te laten. We zijn als verzorgenden geneigd om alles naar ons toe te trekken. Familie heeft eerder aangeboden om een appartement schoon te maken, maar wij wimpelden dit af omdat we vonden dat dit bij onze taken hoorde.
Maar waarom eigenlijk? We waren ons er niet genoeg van bewust dat familie en naasten het misschien juist heel fijn vinden om iets te doen, en ze betrokken willen zijn rondom de zorg voor hun familielid of naaste. Sinds de Denktank is gestart, zijn we bewuster van het feit dat we het ook samen kunnen doen, en we hebben ons verbaasd over de bereidwilligheid bij familie en naasten ondanks ieders drukke leven.

Hoe geef je dit alles vorm?

We hebben een lijst gemaakt met klusjes en taken die familie en naasten kunnen gaan doen en wat de verzorging ontlast. Iedere week staan er binnen en buiten verse bloemen op tafel, de was wordt gestreken en de ramen gelapt. De familie en naasten vinden het fijn om betrokken te zijn en iets om handen te hebben tijdens een bezoek.
Loslaten, het blijft een aandachtspunt. We moeten elkaar erop aanspreken, maar wat is het heerlijk om het samen te doen. De toekomst op de Pastorie gaan we met vertrouwen tegenmoet.