Tweede Kamerlid bezoekt nieuwe zorgvilla Claris Zorggroep

door | jun 10, 2022 | Algemeen, Nieuws uit Den Haag

Claris Zorggroep, lid van SPOT, opent een nieuwe locatie in Den Haag. Een ideaal moment om Tweede Kamerlid Fonda Sahla (D66) een rondleiding te geven in zorgvilla Het Poortgebouw. Na haar bezoek aan een thuiszorgorganisatie eerder dit jaar, krijgt de volksvertegenwoordiger een inkijkje in de kleinschalige woonzorg.

Terwijl op de achtergrond de ballonnen worden opgeblazen voor de officiële opening, ontvangt Esther de Graaf, hoofd Bedrijfsvoering, Fonda Sahla en beleidsmedewerker Marloes Vernooijs. De zorgvilla is voor mensen met geheugenproblemen.

Er ontstaat een boeiende discussie over de uitdagingen in de kleinschalige woonzorg. Vereniging SPOT maakt zich sterk voor de kleinschalige woonzorg en thuiszorg. Het gesprek gaat over de inzet van ZZPers, het ontbreken van een geschikte opleiding voor het werken met bewoners met geheugenproblemen (doet Claris Zorggroep nu zelf) en het belang voor ouderen om zich thuis te voelen in een nieuwe woning.
Esther de Graaf en haar collega’s deelden ook de filosofie achter de open keuken die de bewoners met dementie juist prikkelt om te eten.

Reactie kamerlid
Fonda Sahla schrijft op haar LinkedIn over haar bezoek: “De professionals hier doen er alles aan om bewoners met dementie zoveel mogelijk thuis te laten voelen. Zij tonen oprechte interesse in hun cliënten, door bijvoorbeeld te achterhalen wat hen in het leven heeft beziggehouden. En de open keuken én piano prikkelen daarnaast de zintuigen (ruiken, zien, horen) van de bewoners. Alles om een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven voor hen te garanderen.”

“Ik ben enorm onder de indruk van iedereen die elke dag opnieuw hard aan het werk is voor mensen met dementie. Vanuit de grond van hun hart doen zij iets terug voor een ander. Dit verdient alle lof. Eigen regie waar mogelijk. En ondersteuning vanuit de overheid waar nodig. Zodat professionals de ruimte ervaren om hun werk zo goed mogelijk te doen, zonder onnodige regels of protocollen. Daar geloof ik in als D66’er.”

Wij danken Fonda Sahla en Marloes Vernooijs hartelijk voor hun bezoek en Esther de Graaf en haar collega’s voor het vertegenwoordigen van de SPOT-leden. Wij feliciteren Claris Zorggroep met de nieuwe locatie en wensen de nieuwe bewoners daar een warm thuis toe.

> Claris Zorggroep
> Fonda Sahla, D66 Lees ook over haar vorige bezoek