SPOT organiseert behandeling klachten voor lidorganisaties

door | dec 3, 2016 | Vereniging | 0 Reacties

Per 1 januari 2017 dienen zorgaanbieders te beschikken over een laagdrempelige regeling voor de behandeling van klachten. SPOT heeft de behandeling van klachten voor haar leden collectief geregeld.
Op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) moet een persoon die een klacht heeft over de zorgverlening van een zorgaanbieder de gelegenheid krijgen om de klacht voor te leggen aan een Klachtenfunctionaris. Deze Klachtenfunctionaris onderzoekt op basis van een klacht onder meer of de zorgaanbieder de zorg veilig, doeltreffend, doelmatig, tijdig en cliëntgericht heeft verleend. Bovendien kan de Klachtenfunctionaris helpen bij het opstellen van de klacht.

SPOT en haar leden vinden het belangrijk dat een klacht zo snel mogelijk naar tevredenheid wordt opgelost. Daarom heeft SPOT de behandeling van klachten voor haar leden gezamenlijk georganiseerd. Hierdoor houdt de vereniging zicht op de kwaliteit van de zorg- en dienstverlening door haar achterban. Bovendien kunnen leden van SPOT hierdoor een snelle, onafhankelijke en eerlijke behandeling van klachten garanderen.

Het Klachtenreglement van SPOT is vastgesteld in afstemming met cliëntenorganisatie Ieder(in).

Als de ondersteuning door de Klachtenfunctionaris niet leidt tot een voor de cliënt bevredigende oplossing dan kan een klacht worden ingediend bij een erkende Geschilleninstantie. Welke instantie dit is hangt af van het feit of de zorgaanbieder zelfstandig is aangesloten bij een Geschilleninstantie of dat via SPOT heeft geregeld. SPOT is aangesloten bij Geschilleninstantie Zorggeschil.

[wpseo_breadcrumb]