Onderhandelingsakkoord nieuwe CAO VVT: Werken in de zorg aantrekkelijker

door | mrt 11, 2022 | Algemeen

Zorgbonden hebben afgelopen week een onderhandelingsakkoord bereikt over een nieuwe cao voor werkenden in de verpleeghuiszorg, de wijkverpleging en de thuiszorg. De nieuwe cao moet inspelen op de krapte en arbeidsomstandigheden en het werken in de zorg aantrekkelijker maken.

De belangrijkste afspraken:
– Enkele structurele loonsverhogingen die kunnen oplopen tot ruim 6 procent.
– Afspraken om de werkdruk te verminderen.
– Afspraken om de zeggenschap te vergroten.
– Gelijktrekken van veel regelingen die verschillen tussen woonzorg en thuiszorg. – Verbetering reiskostenvergoeding.
– Laten vervallen van eigen bijdrage woon-werkverkeer.
– Niet ingeroosterde medewerkers hebben het recht om onbereikbaar te zijn.
– Mensen mogen niet meer dan vijf dagen per week worden ingeroosterd, tenzij ze hebben ingestemd om meer te werken.

Reactie vakbondsleden
De bonden leggen het resultaat deze week voor aan hun leden en aan werkgeversorganisaties. Als die akkoord gaan, geldt de nieuwe tweejarig cao met terugwerkende kracht vanaf 1 januari van dit jaar en loopt deze door tot 31 december 2023. De cao gaat dan gelden voor 470.000 werkenden en is daarmee de grootste cao.