Noodoproep aan zorgverzekeraars: breng continuïteit van zorg niet in gevaar!

door | mrt 27, 2020 | Algemeen

Noodoproep aan zorgverzekeraars: breng continuïteit van zorg niet in gevaar!

In een brief aan zorgaanbieders hebben zorgverzekeraars recentelijk aangegeven dat zij niet van plan zijn om financiële garanties te geven aan zorgaanbieders zonder contract. Dit statement druist in tegen maatschappelijke belangen.

De politieke lijn is helder. De minister heeft aangegeven dat hij er alles aan doet om in deze tijden te strijden voor de continuïteit van zorg. Om die reden is er snel een campagne voor ‘extra handen in de zorg’ in gang gezet. Met succes: 20.000 mensen hebben zich al gemeld om bij te springen in deze crisissituatie. Ook de Tweede Kamer heeft vandaag van zich laten horen en heeft met algemene stemmen een motie aangenomen waarin wordt gesteld dat wijkverpleging van groot belang is voor alle Nederlanders. Minister De Jonge is opgeroepen om te voorkomen dat zorgaanbieders in acute liquiditeitsproblemen belanden. Tevens verwijst de Tweede Kamer naar de financiële garanties die gemeenten en zorgkantoren inmiddels al wel hebben afgegeven. Met andere woorden: nu de zorgverzekeraars nog.

Het kan daarom niet zo zijn dat zorgverzekeraars een deel van de zorgaanbieders buitenspel zet en aangeven dat de ongecontracteerde zorgaanbieders een beroep moeten doen op de noodvoorzieningen van het Rijk. Dat betekent dat straks een deel van het zorgpersoneel thuis zit omdat zorgverzekeraars niet over de brug willen komen? In de wijkverpleging hebben we het over 5-10% van de zorgcapaciteit. De stellingname van zorgverzekeraars is niet uit te leggen en onbehoorlijk. Dit kan niet de bedoeling zijn.

We roepen verzekeraars daarom op om snel met concrete aanvullende maatregelen te komen voor alle zorgaanbieders, dus ook voor zorgaanbieders zonder contract.

Ondertekenaars:
Zorgthuisnl, SPOT, BVKZ, KenniZ en SoloPartners