KIK-V komt op stoom

door | jul 4, 2021 | Algemeen

Na ondertekening van het Convenant KIK-V in januari (waarin vastgelegd is dat uitvragen van ketenpartijen altijd gebaseerd zijn op de systematiek van KIK-V) wordt bij de aanlevering van kwaliteitsgegevens over het verslagjaar 2021 ook daadwerkelijk aangesloten op deze systematiek. In een brief van 9 juni jl. heeft het Zorginstituut organisaties in de verpleeghuiszorg hiervan op de hoogte gebracht. Tegelijkertijd wordt er binnen KIK-V gewerkt aan het toevoegen van nieuwe gegevensgroepen en uitwisselprofielen zodat er, gebruik makend van dezelfde gegevens, steeds meer uitvragen (automatisch) beantwoord kunnen worden. Voorbeelden zijn Zorgatlas, NZa integrale vergelijking, IGJ risicodetectie en de Zorginkoop WLZ. Door deze toevoegingen wordt het voor zorgaanbieders steeds eenvoudiger -en dus tijdbesparend- om gegevens aan te leveren aan uitvragende partijen.

Inmiddels is een eerste groep van kleinschalige zorgaanbieders gestart met de implementatie van de Afsprakenset KIK-V. Dit biedt de mogelijkheid om enerzijds in een vroeg stadium en onder intensieve begeleiding vanuit het programma kennis te maken met de systematiek en de voordelen hiervan. Anderzijds biedt het gelegenheid vanuit het perspectief van aanbieders van kleinschalige zorg om het programma richting mee te geven in de verdere ontwikkeling en uitwerking van gegevensgroepen en uitwisselprofielen.

Kleinschalige zorgaanbieders worden van harte uitgenodigd om aan te sluiten op het begeleidingstraject. De eerste stap die een zorgaanbieder kan zetten, is het invullen van de Zelfscan KIK-V. Hiermee krijgt de zorgaanbieder snel een goede indruk van de betekenis van KIK-V voor de organisatie en de verwachte inspanning bij implementatie. Meer hierover leest u op www.kik-v.nl, u kunt ook contact opnemen met KIK-V projectleider Joost Wildenberg via jwildenberg@zinl.nl.