Bezoek verpleeghuizen versoepeld

door | mei 7, 2020 | Algemeen, Vereniging, Woonzorg

Tijdens de persconferentie van 6 mei jl. heeft Minister De Jonge aangegeven dat vanaf maandag 11 mei de eerste stap wordt gezet in de versoepeling van de bezoekregeling van verpleeghuizen. Hiervoor wordt gestart met een pilot in 25 te selecteren locaties. De GGD wijst hiervoor per regio één locatie aan; volgende week zal de volledige lijst met locaties bekend worden gemaakt.

SPOT-lid geselecteerd als deelnemende woonzorginstelling

Eén van de leden van SPOT is geselecteerd voor de pilot, we zijn blij dat daarmee ook kleinschalige woonzorginstellingen deelnemen aan het onderzoek. De praktijk in de kleinschalige woonzorginstellingen verschilt immers behoorlijk van die van de grotere verpleeghuizen.

Wat houdt de pilot in?

De versoepelde regeling houdt in dat er één vaste bezoeker per bewoner zal worden toegestaan, onder strikte voorwaarden.  Deze voorwaarden volgen in een handreiking waar op dit moment aan wordt gewerkt. Op dit moment komen er nagenoeg geen nieuwe locaties met besmettingen bij. Omdat het voor de bewoners, zorgmedewerkers en naasten heel zwaar is om het sinds 20 maart geldende bezoekverbod lang vol te houden, is er met een groep experts gewerkt aan deze aangepaste regeling. Daarbij wordt rekening gehouden met de kwetsbaarheid van ouderen en mensen in verpleeghuizen.

Tijdens de pilot worden kennis en ervaringen opgedaan, waarmee het kabinet kan inschatten op welke manier de nieuwe bezoekregeling gecontroleerd en stapsgewijs op meer woonzorglocaties toegepast kan worden. Het is de bedoeling dat er dan per 25 mei op meer locaties beperkt bezoek kan worden plaatsvinden, mits dit mogelijk is. Het definitieve besluit hierover wordt in de week vóór 25 mei door het kabinet genomen.

Uitgebreide informatie hierover vindt u op de website van de rijksoverheid.

De persconferentie van 6 mei kunt u hier terugkijken.