Website (zorg)organisatie: welke informatie moet er verplicht op?

door | apr 8, 2024 | Algemeen

Een goed vindbare en inhoudelijk sterke website is erg belangrijk, maar het is daarnaast ook van belang om aan alle wettelijke eisen te voldoen. In dit artikel wordt er ingegaan op de verplichte informatie die je als (zorg)organisatie op je website moet vermelden.

Verplichtingen website (zorg)organisaties

De volgende informatie moet je op jouw website publiceren:

• KVK-nummer.
  • BTW-id: voor zover er geen sprake is van een vrijstelling.
  • Bezoek of vestigingsadres, telefoonnummer en e-mailadres.
  • Inclusiecriteria: voor welke vormen van zorg of ondersteuning kunnen zorgvragers bij jouw organisatie terecht.
  • Uitsluitingscriteria: met welke vormen van zorg of gedragsproblematiek kunnen zorgvragers niet bij jouw organisatie terecht.
  • De wijze waarop een klacht kan worden ingediend (Wkkgz klachtenregeling).
  • Privacyverklaring.

Daarnaast raden wij het ook aan om op je website te vermelden dat je bij SPOT bent aangesloten.

Handige informatie voor op je website

De volgende informatie is niet verplicht, maar wel handig om op je website te plaatsen:

• Het vermelden van aansluiting bij een Geschilleninstantie, maar dit is wel aan te bevelen omdat de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) die aansluiting verplicht. Leden van SPOT zijn via hun lidmaatschap aangesloten bij Stichting Zorggeschil.
  • Je bankrekeningnummer (die verplichting geldt wel voor facturen). Het kan wel praktisch zijn om dit te vermelden op je website.
  • Algemene voorwaarden. Je moet er wel voor zorgen dat cliënten de algemene voorwaarden laagdrempelig kunnen raadplegen, bijvoorbeeld door ze mee te sturen met de zorgovereenkomst of door een link naar de voorwaarden op uw website mee te sturen.

Handige documenten

Hieronder vind je een aantal handige documenten die je op je website kan plaatsen. Sommige documenten zijn alleen beschikbaar nadat je hebt ingelogd op de ledenwebsite.

• De Wkkgz Klachtenregeling vind je hier (u kunt op uw website naar deze pagina verwijzen)
  • Een model-Privacyverklaring vind je in het dossier Privacy op de ledenwebsite (inloggen vereist)
  • Model-uitsluitingscriteria vind je in het dossier Uitsluitingscriteria op de ledenwebsite (inloggen vereist)
  • Algemene leveringsvoorwaarden. Wij raden het aan om de algemene leveringsvoorwaarden van de SER te gebruiken. De voorwaarden kan je hier vinden onder ‘Overleggroep Verpleging, Verzorging, Geboortezorg’.