De volgende fase experiment nieuwe bekostiging wijkverpleging

door | feb 22, 2024 | Algemeen

Extra administratief werk en minder zorg voor de cliënten. De nieuwe bekostiging voor de wijkverpleging brengt niet veel goeds met zich mee. In 2025 start er een experiment waar alle zorgorganisaties aan mee moeten doen.

Dit experiment staat gepland voor 1 januari 2025 en is de volgende fase van het experiment met de nieuwe bekostiging wijkverpleging waar de bekostiging wordt bepaald op basis van cliëntprofielen. De bedoeling was aanvankelijk om per 2024 alle zorgaanbieders te laten experimenteren met cliëntprofielen, maar dit werd uitgesteld tot 2025.

Bekostiging op basis van cliëntprofielen moet van tafel

Jennifer Bergkamp, wijkverpleegkundige Buurtzorg Nederland, vindt dat de bekostiging op basis van cliëntprofielen van tafel moet. Het haalt de mens uit de zorg en cliënten worden ingedeeld op zestien verschillende type zorgbehoevenden met een bijpassende zak geld. Daarnaast hoort Bergkamp verschillende geluiden vanuit de wijkverpleegkundigen dat de nieuwe bekostiging behoorlijk ingewikkeld is. “Ze denken dat het maar een vragenformulier is, terwijl het hun autonomie raakt.” Bergkamp plaatste ook op LinkedIn een bericht waarin ze uitlegt waarom de cliëntprofielen schadelijk zijn. Hierop kreeg zij talloze reacties.

In gesprek met verschillende partijen

Begin februari was Bergkamp in gesprek met Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), wat uitliep op een teleurstelling. Er kwamen geen antwoorden op de gestelde vragen en er werd eigenlijk een keus voorgelegd om mee te gaan, of achter te blijven. Binnenkort spreekt Bergkamp met V&VN en achter de schermen hoort zij dat er weinig enthousiasme onder de zorgverzekeraars is voor de nieuwe bekostiging.

Bron: Zorgvisie