Over thuiszorg

Als u thuis hulp of begeleiding nodig heeft dan kunt u mogelijk zorg bij u thuis krijgen. Afhankelijk van uw situatie kan het gaan om persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding in het dagelijks leven en om huishoudelijke hulp.

Verzorging en verpleging: u heeft bijvoorbeeld hulp nodig bij het douchen, bij het opstaan uit bed, bij het eten, verzorging van een wond of het toedienen van injecties;
Begeleiding in het dagelijks leven: u heeft hulp nodig bij praktische vaardigheden en sociale redzaamheid.
Huishoudelijke hulp: bijvoorbeeld bij het schoonmaken, opruimen, koken en de was doen. Er zijn verschillende wetten die de zorg en ondersteuning bij u thuis regelen. De meeste zorg ontvangt u op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz) terwijl begeleiding en (huishoudelijke) ondersteuning via de gemeente in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) wordt geregeld.

U kunt de zorg als volgt aanvragen:

huishoudelijke hulp: bij uw gemeente (Wmo-ondersteuning);
begeleiding bij persoonlijke verzorging (als dit nodig is vanwege psychische problemen, een verstandelijke beperking of een zintuiglijke beperking): bij uw gemeente (Wmo-ondersteuning);
begeleiding in het dagelijks leven: bij uw gemeente (Wmo-ondersteuning);
verpleging en persoonlijke zorg (bij lichamelijke ziekte of beperking en bij dementie): wijkverpleegkundige van de thuiszorginstelling.

Eigen bijdrage

Voor de meeste vormen van zorg betaalt u een eigen bijdrage.
Verpleging en verzorging thuis (wijkverpleging) is onderdeel van het basispakket van uw zorgverzekering. Er geldt geen eigen risico voor. De wijkverpleegkundige bekijkt samen met u en eventueel uw arts welke zorg u precies nodig heeft.
In het overzicht van praktische informatiebronnen hieronder vindt u een link naar het CAK waar u uw eigen bijdrage kunt berekenen.

Leden van SPOT maken het verschil

De meeste leden van SPOT bieden naast de uit de Wlz of Wmo gefinancierde zorg ook extra zorg of ondersteuning aan. U bepaalt dan zelf welke zorg u (extra) nodig heeft of wenst. Voor de mogelijkheden en kosten kunt u contact opnemen met leden in uw regio.

Rijksoverheid Vraag en antwoord over vormen van zorg thuis
Regelhulp Informeert u over de zorgmogelijkheden op basis van uw zorg- of ondersteuningsvraag
CIZ Informatie over het aanvragen van zorgindicaties (Wlz)
CAK Informatie over het berekenen van de eigen bijdrage
SVB Informatie over het Persoonsgebonden budget (PGB) en het beheer daarvan
Per Saldo Belangenorganisatie voor houders van een PGB

Login op onze leden- of medewerkersportaal

Voor meer informatie gaat u naar onze ledenpagina.

Zoek een zorgverlener bij u in de buurt

Op onze website vind je per provincie de zorgverlener bij u in de buurt.

E-learning SPOT van start!

Het Learning Management System (LMS) voor leden van SPOT is gereed. Via dit LMS kan het volledige aanbod aan (geaccrediteerde) e-learning van ExpertCollege voor de VVT (e-Xpert VVT) worden gevolgd. Het is de bedoeling dat in de nabije toekomst ook e-learning van andere opleiders aan het LMS worden toegevoegd. Doordat deelnemers geen eigen LMS (meer) nodig hebben en SPOT een deel van de kosten betaalt kunnen de deelnamekosten laag gehouden worden.

Analyse addendum, regeling en betaalovereenkomst continuïteitsbijdrage

Op 14 mei 2020 heeft Zorgverzekeraars Nederland de betaalovereenkomst en addendum met daarin de voorwaarden voor de aanspraak op de continuïteitsbijdrage gepubliceerd. Het gaat in totaal op een vijftal documenten die u kunt downloaden via de website van ZN. SPOT-partner Eldermans | Geerts heeft nog wat zaken m.b.t. deze continuïteitsregeling op een rijtje gezet.

Volg ons op social media:

of stuur ons een app: