Als zorgaanbieder kan je tijdens de zorginkoop last hebben van bijvoorbeeld een traag reagerende zorgverzekeraar. Wat kan je hier tegen doen? De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) kan jouw zorgorganisatie wellicht helpen en bijstaan in het zorginkoopproces.
Het zorginkoopproces is een cruciale periode voor veel zorgaanbieders. Het kan frustrerend zijn als zorgverzekeraars dan niet snel of duidelijk reageren op vragen. De NZa heeft een toezichthoudende rol in het contracteerproces. Hiermee kan de NZa ingrijpen als de zorgverzekeraar zich niet houdt aan de voorwaarden in de regeling Transparantie zorginkoopproces. Hierbij kan je denken aan de volgende situaties:
- De zorgverzekeraar publiceert haar zorginkoopbeleid en procedure van zorginkoop niet voor 1 april;
- De bereikbaarheid van de zorgverzekeraar en/of zorgaanbieder is onvoldoende tijdens het zorginkoopproces;
- De zorgverzekeraar en/of zorgaanbieder reageert tijdens het zorginkoopproces niet tijdig op vragen;
- De zorgverzekeraar biedt geen redelijke termijn voor zorgaanbieders om het voorstel te bestuderen.
Schakel hulp in van de NZa
Heb je te maken met traag en/of inadequaat reagerende zorgverzekeraars? Wijs hen dan op hun verplichtingen uit de NZa-regeling. Als je daar geen reactie op krijgt, kan het lonen een handhavingsverzoek in te dienen bij de NZa. In het begin zal het een waarschuwing zijn, maar bij herhaling wordt er strenger opgetreden door de NZa. Het melden heeft dus wel degelijk zin.
Via het meldpunt van de NZa kan je een melding maken. Scroll op de webpagina naar beneden en klik op de blauwgekleurde vraag ‘Wilt u een melding doen over de contractering?’. Hierin staat vermeld dat je een ‘self-assessment‘ en het meldingsformulier moet invullen.
Ondersteuning vanuit SPOT
Vereniging SPOT pleit voor een toegankelijke en transparante contractering voor alle zorgaanbieders. Kleine zorgaanbieders worden vaak belemmerd om een contract met een zorgverzekeraar aan te gaan. De contractuele eisen van verzekeraars lopen dusdanig uiteen dat zorgaanbieders veel tijd kwijt zijn aan het contracteringsproces. Tijd die niet kan worden besteed aan de zorg. Zorgverzekeraars behouden te veel macht bij het niet contracteren van zorgaanbieders. Verder hoeven zorgverzekeraars weinig verantwoording af te leggen over besluiten om wel of niet te contracteren. Hierdoor is er weinig stimulans vanuit de zorgverzekeraar om alsnog te gaan contracteren.
Vanuit onze branchevereniging helpen wij graag onze leden met onder andere zorgcontractering. Met behulp van onze helpdesk kan je al je vragen stellen aan onze deskundigen en zullen zij je bijstaan met raad en daad over inkoopdocumenten, deadlines en inschrijving. Daarnaast organiseren wij met onze samenwerkingspartners elk jaar webinars omtrent contractering.
Interessant? Bekijk nu ons lidmaatschap en neem vrijblijvend contact met ons op.