NZa doet aanbevelingen voor scheiden van wonen en zorg

door | mrt 18, 2022 | Algemeen, Nieuws uit Den Haag

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de ontwikkelingen met het volledig pakket thuis (vpt) in de sector verpleging en verzorging (V&V) in de Wet langdurige zorg (Wlz). Aanleiding is het groeiend aantal cliënten dat met het vpt thuis zorg ontvangt, waardoor meer inzicht nodig is in de verschillende vormen waarin het vpt in de langdurige zorg voorkomt.

Op basis van de verkenning is tot de volgende conclusies gekomen:
– Het gebruik van het vpt groeit sterk;
– De diversiteit in woonvormen, zorginhoud en organisatie van de vpt-zorg is groot;
– Het vpt wordt gebruikt in verschillende thuissituaties; ‘thuis’ is een breed begrip;
– Cliënten kiezen niet altijd bewust voor een leveringsvorm.

Omdat het stapsgewijs scheiden van wonen en zorg is opgenomen in het regeerakkoord 2021-2025, doet de NZa ook aanbevelingen. Ze vragen de politiek om keuzes te maken, bijvoorbeeld ten aanzien van de aanspraak op zorg.

> Lees verder: Nieuwsbericht NZa
> Paper VPT NZa met de aanbevelingen
> Op 14 april 2022 organiseert SPOT voor de leden een webinar over de kabinetsplannen, i.s.m. SPOT partner Q-Consult Zorg