Hygiëne in verpleeghuizen moet beter volgens de IGJ

door | okt 2, 2024 | Algemeen

Verpleeghuizen kunnen nog meer doen aan hygiëne om het verspreiden van infectieziekten te voorkomen. Ze hebben er wel aandacht voor, maar het kan en moet nog beter. Bijvoorbeeld het controleren van de houdbaarheidsdatum van desinfecterende middelen en mondneusmaskers. En het zorgen voor goede werkinstructies. Zoals over het schoonmaken van hulpmiddelen zoals rolstoelen en til-liften en het juiste gebruik van desinfectiemiddelen.

Dat blijkt uit een steekproef van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) op psychogeriatrische afdelingen van 10 verpleeghuizen. In coronatijd hadden verpleeghuizen veel aandacht voor hygiëne en het voorkomen van het verspreiden van infectieziekten. Die aandacht moeten ze vasthouden, want dat er een nieuwe pandemische uitbraak komt is zeker. De vraag is alleen wanneer. Ook op kleinere schaal krijgen verpleeghuizen met uitbraken te maken, denk aan noro- en griepuitbraken. Juist voor kwetsbare bewoners kan een virusuitbraak grote gevolgen hebben.

Wat constateerde de inspectie?

  • Zorgverleners dragen haast nooit armbanden, ringen of horloges. Dat is zoals het hoort.
  • In alle 10 de bezochte verpleeghuizen is er desinfecterende handalcohol in woonruimtes, vaak ook in gemeenschappelijke ruimtes. In ruim de helft van de gevallen is dat echter over de datum of gaat het niet om het juiste, toegestane middel. Tip: Controleer alle handalcohol op houdbaarheid en toelating. Denk aan de flessen in dispensers, kasten en voorraadruimtes.
  • Zorgverleners moeten soms persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken als handschoenen, mondneusmaskers en schorten. Om zichzelf te beschermen, maar ook om het verspreiden van infectieziekten te voorkomen. Deze beschermingsmiddelen zijn niet altijd van het juiste type, of over datum. Of de medewerkers weten niet wanneer zij welke bescherming moeten gebruiken. De instructie hierover moet beter. Tip: Blijf het gebruik van PBM oefenen of regel een training hiervoor. En gooi middelen weg als ze niet meer voldoen of over de houdbaarheidsdatum zijn.
  • Bij de helft van de instellingen ziet de inspectie kasten waarin steriele en onsteriele producten door elkaar liggen. Tip: Zorg voor een goede indeling van de opslag.
  • Vrijwel alle instellingen controleren steeds de temperatuur van de medicijnkoelkast. Maar ze noteren lang niet altijd de openingsdatum van zalven en tubes. Na openen is de houdbaarheid beperkt. Tip: Vermeld de openingsdatum bij medicijnen die beperkt houdbaar zijn.
  • Alle instellingen hebben schoonmaakschema’s voor algemene ruimtes, maar soms staan daar dingen op de vloer die de schoonmaak lastig maken. Ook gaat het soms mis met het schoonmaken van persoonlijke hulpmiddelen als rolstoelen en til-liften. Hierover ontbreken afspraken over wie er schoonmaakt en wanneer. Tip: Zorg voor scholing en actuele werkinstructies, ook voor werknemers van de schoonmaakdienst.

Bekijk het volledige rapport op de website van de IGJ.

Ondersteuning vanuit SPOT

Vanuit onze branchevereniging staan wij onze leden altijd bij met vragen, en zo ook omtrent hygiëne. SPOT-leden kunnen via onze helpdesk gratis vragen stellen over onder andere de cao VVT, arbeidsgerelateerde vragen, zorgcontractering, juridische vraagstukken en nog veel meer. Zo kwam er afgelopen maand een vraag omtrent kledingvoorschriften in de zorg. Het antwoord hierop kan je hier vinden (inloggen vereist).

Benieuwd naar het antwoord en de mogelijkheden bij SPOT? Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag verder.

Bron: IGJ