Beëindiging Waarschuwingsregister Zorg en Welzijn

door | dec 13, 2021 | Algemeen

RegioPlus beëindigt het Waarschuwingsregister (WSR) per 1 januari volgend jaar. Het register was bedoeld om te voorkomen dat zorginstellingen medewerkers in dienst namen die ergens anders grensoverschrijdend gedrag hadden vertoond. Het register startte in 2014 op initiatief van werkgevers in de ouderenzorg. SPOT was ook hierbij betrokken.

Vorig jaar is het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) gestart met een wetstraject voor wettelijke verplichtstelling van het Waarschuwingsregister, maar heeft begin dit jaar besloten hiervan af te zien vanwege een aantal belangrijke praktische en juridische bezwaren. Omdat het ministerie het doel van het Waarschuwingsregister, het bevorderen van een veilige zorgrelatie, onderschrijft, is in opdracht van het ministerie een bestuurlijke verkenning uitgevoerd naar het beleggen van het eigenaarschap bij meerdere (koepels van) zorg- en welzijnsorganisaties.

> Meer informatie staat op de site van RegioPlus