Kunstmatige intelligentie in de zorg

door | feb 8, 2024 | Algemeen

Zorgprofessionals zijn vele uren kwijt aan verslaglegging en rapportages. Hoe handig zou het zijn als je het kan inspreken in plaats van typen? Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) is dit tegenwoordig mogelijk.

Zorgprofessionals in de langdurige zorg kunnen op korte termijn gebruikmaken van een schrijfhulp op basis van kunstmatige intelligentie (AI). Deze tool transcribeert audio naar een geschreven rapportage. Spreek jouw informatie in, en het wordt omgezet in een professionele en goed leesbare rapportage in het elektronisch cliëntendossier (ecd). De bèta-versie van deze schrijfhulp is al klaar en wordt getest.

Een situatie observeren en beoordelen is stap één, maar het op de juiste manier opschrijven, is een volgende stap. Om zorgmedewerkers te helpen, biedt softwareleverancier Attendi tools aan waarmee ze spraakgestuurd kunnen rapporteren. Vorig jaar kregen 20.000 zorgprofessionals via Attendi daar beschikking over. Praten gaat nu eenmaal sneller dan schrijven.

Meerdere ontwikkelingen gaande

Attendi is bij lange na niet de enige onderneming die met dergelijke modellen bezig is. Zo is de app Clareco ontwikkeld om het gesprek tussen arts en patiënt op te nemen. Na afloop van het gesprek wordt er een transcriptie gestuurd naar de arts en de patiënt.  Een interessante optie is dat de patiënt die informatie in 22 verschillende talen kan downloaden, zodat de informatie ook voor anderstalige patiënten begrijpelijk na te lezen is.

Daarnaast is de Nederlandse start-up Autoscriber bezig met een systeem dat gericht is op de arts en bedoeld is voor de spreekkamer. Tijdens het gesprek zet het AI-model de gesproken taal om in een gestructureerde samenvatting met SNOMED-CT en ICD-10 codes. Op die manier kunnen artsen zich concentreren op het contact met de patiënt en hoeven zij tijdens het consult niet met de verslaglegging bezig te zijn.

 

Mens-machine-mens principe

Een AI-model zou volgens Marieke van Buchem, PhD-kandidaat Responsible AI in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en betrokken bij de ontwikkeling van Autoscriber, nog meer kunnen dan alleen transcriberen. “Als je deze data ook nog goed kun analyseren, gaat er een wereld aan mogelijkheden open.” Zo denkt het AI-model ook mee en kan het de arts assisteren door suggesties te doen voor diagnoses of medicatie.

Naar verwachting kan vanaf september het systeem van leverancier Attendi in de praktijk worden ingezet om proef te draaien. Er wordt uitgegaan van het mens-machine-mens principe. De mens vraagt iets aan de machine, de machine levert en de mens controleert dit. Zo moet de zorgverlener de tekst altijd controleren en is hij/zij nog steeds verantwoordelijk voor de rapportage. Momenteel draait de schrijfhulp op de software van OpenAI (ChatGPT), maar uiteindelijk gaat het draaien op een eigen model en data.

Bron: Zorgvisie