Aanvraag opleidingsfonds wijkverpleging uiterlijk 16 februari

door | feb 1, 2024 | Algemeen

Voor het jaar 2024 hebben ActiZ, Zorgthuisnl en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) besloten om een fonds in te richten voor opleiden in de wijkverpleging. Er is voor het fonds eenmalig 60 miljoen euro vrijgemaakt. Zorgaanbieders die werkende leerlingen opleiden, kunnen uiterlijk 16 februari 2024 bij het fonds een aanvraag voor de vergoeding van opleidingskosten indienen.

Het opleidingsfonds is een éénmalig fonds. In het eerste kwartaal van 2024 vindt er een besluitvorming plaats over de wijze waarop de werkgeverskosten in de wijkverpleging structureel en duurzaam bekostigd gaan worden. Dit is een direct gevolg van de veranderingen in het opleiden van de wijkverpleging en het toegenomen aantal opgeleiden. De besluitvorming zal worden genomen door de partijen van het Investeringsakkoord Opleiden Wijkverpleging (IOW).

In opdracht van de drie branchepartijen (ActiZ, Zorgthuisnl en ZN), is adviesbureau Berenschot gevraagd om de uitvoering van het opleidingsfonds te realiseren. Dit betekent dat zij de fondsaanvragen beoordelen, de aanvragen toekennen en de verantwoording achteraf beoordelen.

De aanvraagperiode loopt van 15 januari 2024 tot 16 februari 2024. De zorgaanbieders moeten bij hun aanvraag een inschatting maken van het aantal maanden dat leerlingen in opleiding zijn over het kalenderjaar 2024. De inschatting moet gemaakt worden per leeftijd, opleiding, leerjaar en het aantal certificaten. Aan het einde van het jaar zal het daadwerkelijke aantal maanden vastgesteld worden. De fondsgelden zullen uiterlijk in april 2025 worden uitbetaald. De vergoedingen zullen verstreken worden nadat de verantwoording vanuit de aanbieder akkoord is bevonden. De periode van de verantwoording is 1 januari t/m 31 januari 2025.

Meer informatie over het opleidingsfonds is hier te vinden.