BELANGRIJK: meld je gratis aan voor de vernieuwde hygiënecode!

door | feb 12, 2024 | Algemeen

Vanaf heden kunnen leden van SPOT zich gratis aanmelden voor de vernieuwde hygiënecode. De oude hygiënecodes zijn niet meer geldig. Om toch te voldoen aan de wet zonder dat je zelf een HACCP-plan hoeft op te stellen, kan je nu gratis de hygiënecode ophalen.

Het eten en drinken moet binnen zorginstellingen, woonvormen en Defensie veilig zijn. De hygiënecode is ontwikkeld voor zorgorganisaties zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen, woonzorgcentra, gehandicaptenzorg en kleinschalige woonvormen, en Defensie. Door te werken volgens de hygiënecode, werk je voedselveilig en voldoe je aan de wet.

Waarom heb ik de nieuwe hygiënecode nodig?

Naar aanleiding van Europese wetgevingen wordt er van bedrijven die eet- en/of drinkwaren verstrekken, verlangd dat zij een voedselveiligheidssysteem hanteren. Sinds 1 juli 2023 mogen de oude hygiënecodes van zorginstellingen en woonvormen niet meer gebruikt worden. Wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van de hygiënecode, moet de organisatie zelf een HACCP-plan opstellen. Hierbij hoort een uitgebreide risicoanalyse die je niet hoeft uit te voeren als je gebruik maakt van de hygiënecode. Klik hier om meer te lezen over de wijzigingen in de hygiënecode.

Vanaf heden is SPOT mede opdrachtgevende organisatie voor het beheer en actualisatie van de hygiënecode. Voor de leden van SPOT betekent dit dat zij gratis de vernieuwde hygiënecode kunnen ophalen. Bespaar jezelf tijd en voldoe alsnog aan de wet door je aan te melden voor de vernieuwde hygiënecode. Meld je nu aan!

Door je aan te melden voor de Hygiënecode nieuwsbrief van het Voedingscentrum, blijf je op de hoogte van belangrijke en interessante ontwikkelingen binnen de hygiënecode, en doe tegelijkertijd meer kennis op over voedselveiligheid. Meld je aan voor de Hygiënecode nieuwsbrief.