Voorgenomen wijzigingen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)

door | jul 3, 2025 | Nieuws uit Den Haag

Het kabinet heeft een voorstel ingediend om de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) aan te scherpen. De wijzigingen volgen op een evaluatie van de wet en zijn gericht op het verbeteren van de afhandeling van klachten en calamiteiten, evenals het versterken van de positie van cliënten bij geschillen.

De belangrijkste voorgenomen wijzigingen:

  • Calamiteitenonderzoek: Zorgaanbieders moeten cliënten of hun nabestaanden voortaan mondeling informeren over de resultaten van een calamiteitenonderzoek, tenzij zij daar geen behoefte aan hebben. Op verzoek ontvangen zij een samenvatting van het onderzoek.
  • Aanscherping eisen geschilleninstanties: Geschilleninstanties moeten worden ingesteld door representatieve cliënten- en zorgaanbiederorganisaties en worden erkend door de minister. Er komen strengere eisen aan onafhankelijkheid, deskundigheid, transparantie en evaluatie van deze instanties.
  • Bindend advies en schadevergoeding: Geschilleninstanties mogen bindende uitspraken doen en schadevergoeding toekennen tot maximaal €25.000.
  • Toegankelijkheid en transparantie: Geschillenprocedures moeten laagdrempelig zijn, digitaal toegankelijk, en cliënten mogen zich laten bijstaan door een advocaat of juridisch adviseur. De uitspraken van geschilleninstanties worden geanonimiseerd openbaar gemaakt.
  • Termijnen: De termijn voor het afhandelen van klachten kan worden verlengd als de klager daarmee instemt, mits goed gemotiveerd.
  • Toezicht en handhaving: De inspectie en de minister krijgen meer mogelijkheden om toezicht te houden op zowel zorgaanbieders als geschilleninstanties en om in te grijpen bij tekortkomingen.

Met deze aanpassingen wil de overheid de kwaliteit van zorg en de bescherming van cliënten verder verbeteren. Naar verwachting wordt de wet per 1 januari 2026 overeenkomstig het voorgaande gewijzigd.