Het kwaliteitskader palliatieve zorg beschrijft wat er wordt verstaan onder goede palliatieve zorg, maar de praktijk blijkt om verschillende redenen weerbarstig. De NZa kijkt daarbij naar de rol van de bekostiging. In deze wordt uiteengezet zetten hoe de bekostiging kan bijdragen aan het op niveau houden van de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van palliatieve zorg.
Om te komen tot deze visie is er met generalisten en specialisten in de palliatieve zorg een patiëntreis uitgewerkt voor een palliatieve patiënt met alzheimer, borstkanker en hartfalen. In alle drie de patiëntreizen blijken zorgverleners de volgende doelstellingen te willen bereiken:
– Wensen, waarden en behoeften van de patiënt vroegtijdig in beeld middels proactieve zorgplanning;
– Voorkomen van vermijdbare zorg en onnodige belasting van patiënt, naasten en zorgverleners, o.a. door centrale coördinatie;
– Transmurale samenwerking zodat juiste expertise bij de patiënt betrokken is;
– Goede afronding van het zorgproces bij naasten en betrokken zorgverleners.