Minister Helder wil minder personeel erbij in de zorg

door | mei 16, 2022 | Nieuws uit Den Haag

De continue stijging van het aantal mensen dat in de zorg werkt, is niet meer houdbaar. Er is ook personeel nodig voor andere maatschappelijk belangrijke terreinen, zoals onderwijs, bouw en de energietransitie. Om de stijgende zorgvraag aan te kunnen, moet de zorg anders worden georganiseerd. Dat schrijft minister Conny Helder in haar Hoofdlijnenbrief Toekomstbestendige Arbeidsmarkt Zorg aan de Tweede Kamer.

• Rijksbrede aanpak
    Voor de zomer komt het kabinet met een Kamerbrief over de aanpak van de arbeidsmarktkrapte in Nederland.
  • Groei moet eruit
    Op dit moment werkt een op de zes werknemers in zorg en welzijn, schrijft Helder. Bij ongewijzigd beleid loopt dit op naar 1 op de 4 in 2040. Die groei moet eruit.
  • Sociale innovaties
    ‘We moeten investeren in het voor de zorg behouden van zorgmedewerkers, leven lang ontwikkelen, het opschalen van technologische en sociale innovaties en in zeggenschap”, schrijft Helder. “Schaarste noopt tot nieuwe wegen en er is geen tijd te verliezen. Als we nu niets doen, dan lopen we het risico dat de kwaliteit en de toegankelijkheid van zorg wordt uitgehold.”

Deze zomer komt Helder met een uitwerking van haar plannen om te komen tot een toekomstbestendige arbeidsmarkt voor de zorg. (bron: ANP/Skipr/Hoofdlijnenbrief)