Ga naar de hoofdinhoud

Helpdesk

Welkom op onze helpdesk. Zoek naar uw vraag via het onderstaande zoekvak

< Alle onderwerpen
Afdrukken

Moeten alle ingeplande uren bij ziekte worden uitbetaald?

VRAAG

Als iemand ziek is, worden dan de ziekte uren per week aangevuld tot de contracturen per week of worden alle ingeplande uren per week (dus ook eventuele meer-uren) dan als ziekte-uren gezet/geteld?

ANTWOORD

Artikel 7.2.1 van de cao is voor de beantwoording van je vraag van belang. De leden 2 en 3 van dat artikel luiden:

2. Als je ziek bent, wordt je loon tijdens ziekte zoals bedoeld in dit artikel in de eerste 52 weken voor 100% doorbetaald. In de daaropvolgende 52 weken ontvang je 70% van je loon tijdens ziekte met als minimum het wettelijk minimum(jeugd)loon.

3. De definitie van loon tijdens ziekte luidt als volgt: de som van het maandsalaris dat je ontvangt op het moment dat je ziek wordt en de overige structurele loonbestanddelen. Onder structurele loonbestanddelen wordt verstaan een structurele vergoeding voor een bereikbaarheids- of consignatiedienst, slaap- of aanwezigheidsdienst en de structurele toeslag die je ontvangt voor onregelmatig werken. De hoogte van deze structurele loonbestanddelen wordt berekend over het gemiddelde van de laatste zes maanden voordat je ziek werd.

Lid 3 is van belang voor het bepalen van de hoogte van het loon tijdens ziekte. Dat loon bestaat dus uit:

  • Het maandsalaris (meestal het aantal contracturen x uurloon)
  • Andere structurele loonbestanddelen

Bij kortdurende ziekte geldt dat de zieke werknemer recht heeft op uitbetaling van alle uren die hij/zij volgens het rooster op de ziektedag(en) zou werken, dus inclusief de ingeroosterde meer-uren (de ingeroosterde uren worden gezien als overeengekomen arbeidsduur).

Indien er geen sprake (meer) is van ingeroosterde uren (langdurende ziekte) en de zieke werknemer in de periode voordat hij/zij ziek werd regelmatig/structureel meer werkte dan de contracturen -en het aannemelijk is dat die meer-uren in de periode na ziekte ook zouden worden gemaakt- dan moet dit worden meegenomen in de vaststelling van het loon bij ziekte (het gemiddelde aantal meer-uren in de voorgaande 6 maanden).

Het antwoord op je vraag is dus dat alle ingeplande uren op de ziektedagen, inclusief ingeroosterde meer-uren, als ziekte-uren gelden.

NB1: het verschil tussen plus-uren en meer-uren kan voor het voorgaande nog van belang zijn. Plus-uren is overwerk dat wordt gecompenseerd in tijd. Meer-uren zijn plus-uren die niet konden worden gecompenseerd in tijd. Deze uren worden uitbetaald tegen het geldende uurloon. De werkgever en werknemer kunnen een afspraak maken dat plus-uren altijd worden aangemerkt als meer-uren (dus altijd worden uitbetaald).

NB2: voor medewerkers met een 0-uren of min/maxcontract wordt het loon bij ziekte op een andere wijze vastgesteld. Zie voor de berekeningswijze deze website.

Inhoudsopgave