2.  » Cursus Registratie

Training Financiële verantwoording zorgaanbieders

donderdag, 26 nov 2020

10:00 – 12:00

In samenwerking met partner CAS Zorgaccountants behandelen accountants Ronald Dierdorp en Sander Snel het belang van gedegen financiële (jaar)verantwoording, aandachtspunten bij de verantwoording van COVID-19 tegemoetkomingen zoals de continuïteitsbijdrage en meerkosten en ontwikkelingen op het gebied van uitkering van dividend/winst door zorgaanbieders.

Financiële (jaar)verantwoording; veel zorginstellingen moeten zich elk jaar verantwoorden. Deze verantwoording is onderhevig aan strenge wet- en regelgeving. De toezichthouder controleert de naleving en grijpt in als niet wordt voldaan. Maar ook de media en andere partijen volgen de openbare verantwoordingen kritisch. In de training wordt ingegaan op de eisen die aan een juiste financiële (jaar)verantwoording worden gesteld en hoe hiernaar met een maatschappelijk vergrootglas wordt gekeken. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere de hoogte van winst / rendement, winstuitkeringen, leningen/aantrekken kapitaal, vastgoed, consolidatie, grondslagen, gesegmenteerde jaarrekening en bestemmingsreserves eigen vermogen.

Verantwoording coronamaatregelen en subsidies: COVID-19 houdt de hele wereld in zijn greep. De maatregelen die zijn genomen om het coronavirus in te dammen zijn ingrijpend voor de hele samenleving en dus ook voor de zorginstellingen. Door de Rijksoverheid en zorgverzekeraars zijn er diverse regelingen getroffen om zorgaanbieders (financieel) te ondersteunen, zoals de continuïteitsbijdrage, de meerkostenregelingen en investeringsregelingen (bijvoorbeeld voor digitale zorg). Voor veel van deze regelingen geldt een verantwoordingsplicht en extra registratielast. In de training komen aandachtspunten voor een correcte verantwoording in de financiële administratie en jaarrekening aan de orde.

De training is bedoeld voor bestuurders van thuis- en woonzorgorganisaties.

Deelname
Aan deelname zijn geen kosten verbonden. De training is uitsluitend toegankelijk voor leden van SPOT.
Let op: bij ‘no show’ of niet tijdige afmelding wordt € 100,- per lidorganisatie in rekening gebracht. Annulering uiterlijk 2 werkdagen voor de bijeenkomst.

Tijd
De training bestaat uit twee delen:
Financiële (jaar)verantwoording                             : 10:00 – 11:00 uur
Verantwoording coronamaatregelen en subsidies : 11:00 – 12:00 uur

Het is mogelijk om aan één of beide delen van de training deel te nemen. Elk deel wordt afgesloten met een vragenronde.

Deze training vindt online plaats. Na inschrijving ontvangt u een deelnamelink.

U kunt zich aanmelden via het formulier hieronder.

Evenementslocatie

GRATIS

Wetsvoorstel Bevorderen Contracteren van de baan

In een Kamerbrief van 13 oktober jl. gaat minister De Jonge in op het wetsvoorstel Bevorderen Contracteren. Uit de brief blijkt dat het wetsvoorstel inmiddels van de baan is. Dat is positief nieuws voor zowel gecontracteerde als niet-gecontracteerde zorgaanbieders en hun cliënten!

Volg ons op social media: