Openbare jaarverantwoording essentiële informatiebron voor NZa

door | mrt 19, 2024 | Algemeen

De openbare jaarverantwoording van zorgaanbieders zijn essentieel voor de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om mensen de zorg te geven die zij nodig hebben, nu en in de toekomst.

Er speelt op dit moment veel rond de jaarverantwoordingsplicht. Voor de kleinschalige zorg en eerstelijnszorgaanbieders wordt het aanleveren van de jaarverantwoording gezien als een last die bovenop andere verplichtingen komt. Op dit moment wordt er door de NZa samengewerkt met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), om de uitvraag van de verantwoording te verbeteren zodat de lasten voor zorgaanbieders daadwerkelijk worden verlicht. Er wordt gebruik gemaakt van de huidige pauze die toenmalig minister Helder in de zomer van 2023 heeft ingelast voor de grootste groep zorgaanbieders om aan de verbeteringen te werken. Kamerleden zijn onlangs geïnformeerd over het gebruik van de jaarverantwoording door de NZa en betrokken partijen.

De uitvraag wordt meervoudig gebruikt

De NZa benadrukt dat de openbare jaarverantwoording door meerdere partijen gebruikt kan worden. Zo blijven de administratieve lasten voor zorgaanbieders beperkt. De vragen die de NZa aan zorgaanbieders stelt zijn alleen toegankelijk voor de NZa en de IGJ. De aanvullende vragen die het CBS stelt, worden gebruikt voor statistieken over de financiën van de zorg en zorguitgaven. Het openbare gedeelte van de verantwoording wordt, naast de genoemde organisaties, gebruikt door andere toezichthouders, het CIBG, zorgverzekeraars, maar ook door ministeries, cliëntenraden, onderzoeksbureaus, journalisten en accountants.

De kleinschalige zorg en eerstelijnszorgaanbieders zijn belangrijke spelers in het zorgveld. De NZa benadrukt dat de inzichten uit de jaarverantwoording ervoor zorgen dat zij beter kunnen toezien op de continuïteit van zorg, en maatschappelijke ontwikkelingen kunnen signaleren en ingrijpen als de toegang van zorg onder druk staat. “De verantwoording is de basis voor ons datagedreven beleid en risicogestuurd toezicht”, aldus de NZa. “Door de verantwoordingen van meerdere boekjaren met elkaar te vergelijken signaleren we trends en ontwikkelingen”.

Bron: NZa