Verslag commissiedebat Arbeidsmarktbeleid in de zorg

door | jul 6, 2022 | Nieuws uit Den Haag

Minister Helder reageert op de bijdragen van de vaste leden van de commissie VWS tijdens het commissiedebat Arbeidsmarktbeleid in de zorg d.d. 6 juli aan de hand van vijf kopjes.

Innovatie en technologie:
– Kan leiden tot verbetering werkproces én leven van patiënt zoals in de vorm van incontinentiesensoren.
– Personeelstekorten zijn een feit en zorginnovaties kunnen druk op zorg verminderen leert de praktijk.
– Versnellen en opschalen: medewerkers moeten goed leren met technologie om te gaan: hoe kom je van een pilot naar een opstarting? Hoe kunnen we zorgen dat er in de markt goede initiatieven zijn om te investeren in zorginnovaties.
– Zorgverzekeraars en zorgkantoren sturen op samenwerkingen, zorgen dat die technologie en innovatie die zich bewezen heeft arbeidsverlagend en kwaliteitsverhogen toepassen. Regionaal afspraken maken, zodat er één verwachtingspatroon is. Meer standaardisatie in aanpak.
– Effectiever medicijngebruik kan meehelpen op de volgende manieren:

o Dubbele controles kunnen worden vervangen door een computer.
o Verminderen van medicatiefouten, minder fouten betekent minder werk. Recent heeft de VIG een onderzoek gepubliceerd dat dit bewijst.
o Gebruik van slimme medicijnuitgifte machines zou ook kunnen bijdragen aan verminderen personeelsdruk.

– ‘Zelf als het kan, digitaal als het kan en thuis als het kan.’ Hiervoor wordt 770 miljoen uitgetrokken door het kabinet.
– Stimuleringsregeling zoals de Z-regeling wordt doorgetrokken voor het aantrekkelijk maken van het inzetten van technologie.
– Nadrukkelijke aandacht voor regionalisering.
– Half september moet het integraal zorgakkoord naar buiten.
– Focus op het kunnen doorgaan met goede persoonsgerichte, kwalitatief goede zorg. Focus op instroom zorgmedewerkers. Focus op innovatie om het werk aantrekkelijk te houden. De hoe vraag: veel steunen op innovatie. Een ingewikkelde omslag. Het antwoord op de hoe-vraag is dus meerledig.

Meer werken loont:
– Voltijd werken aantrekkelijker maken is juridisch ingewikkeld, maar de minister is bereid om de wet- en regelgeving om dit te doen te wijzigen. Die verkenning loopt nu.
– Meer uren aantrekkelijker maken, de beweging is al ingezet om vaste contracten in te zetten in de zorg. Er moet worden gezorgd dat het werk aantrekkelijk blijft. Als kabinet wordt er gekeken naar de marginale druk door onder meer ministerie SZW. Ook wordt er gekeken naar voltijdsbonus.

Werkdruk/regeldruk:
– Er is altijd een zekere mate van regeldruk, er is oog voor de te hoge regeldruk. Wetgeving zo lastenluw mogelijk maken. De effecten zullen in kaart moeten worden gebracht wat weer hand in hand gaat met extra regeldruk. Beroepsgroepen leggen ook zelf regeldruk op. Maar regeldruk vanuit overheid moet worden aangepakt.
– In het regeerakkoord is afgesproken dat de verantwoordingseis wordt geüniformeerd. Eindrapport van alle inkoop- en verantwoordingseis wordt nog verwacht en vormt de basis voor verdere besluitvorming. Komt deze zomer.

ZZP/BTW:
– Schijnzelfstandigheid is een probleem, minister Helder pleit regelmatig voor handhaving. Extra handhaving vanaf 2025. Koepels in de zorg kunnen een rol spelen in de handhaving ervan omdat het van belang is om dat te doen. Wordt onderzocht hoe het aantrekkelijker kan worden gemaakt om werknemers in loondienst te nemen, zoals het verminderen van de kosten van bemiddelingsbureaus. Daar wordt druk opgezet.
– Werkgevers moeten minder de aanleiding geven dat werknemers zelfstandig worden door goede arbeidsvoorwaarden.

Opleiding:
– Instroom van geneeskunde gaat voor een groot deel richting de ziekenhuizen en niet naar ouderengeneeskunde en AVG. Minister Kuipers zal in gesprek gaan met de opleidingscommissie om aan te moedigen om meer geneeskunde studenten naar deze vakgebieden te krijgen. Eventueel verplichte coschappen op dit gebied in het curriculum opnemen.
– Beschikbare opleidingsplaatsen is omhoog gesteld bij de huisartsenzorg, de plaatsingsprocedure hoort bij de huisartsenopleiding zelf. Als iemand in een bepaalde regio wordt opgeleid de kans dat iemand daar blijft wat groter is. VWS is in gesprek hoe die regionalisering verder geoptimaliseerd kan worden.
– Modulair opleiden wordt gestimuleerd.
– Flexibiliteit in opleidingen, meer aandacht voor actuele thema’s zoals preventie, gendersensibiliteit en duurzaamheid.
– Aantrekkelijker maken opleiding door bijvoorbeeld collegegeld af te schaffen, minister Helder gaat dit onderzoeken. Informeert hierover in de herfst.